Langt på literen

Kør langt på literen


Slip gassen og spar på bremsen, lyder et par at rådene, der får din bil til at køre op til 20 procent længere på literen. Det er godt for miljøet og kan spare dig for flere tusinde kroner årligt


Med en benzinpris, der alt for ofte ligger på den forkerte side af 12 kroner pr. liter er det mere vigtigt end nogensinde at få tæmmet de vilde heste under motorhjælmen. Heldigvis har bilfabrikanterne de senere år kappedes om at gøre bilerne mere benzinøkonomiske, men du kan stadig selv gøre meget for at vride nogle ekstra kilometer ud af de dyre dråber.


Ifølge Trafikstyrelsen vil mange med en mere grøn kørestil både sænke CO2-udledning og typisk kunne spare op til 20 procent brændstof uden, at det går ud over ens mobilitet. Nogle endda mere og andre lidt mindre afhængig af ens nuværende kørestil. Så kører man i dag 15 km på en liter og forbedrer ens kørsel med 20 procent, så har man helt skattefrit sparet cirka 4.000 kroner, når året er omme, hvis man har kørt 30.000 km – og det er vel også værd at tage med.

-jhn


13 gode råd


1)Start først bilen, når du er klar

Start først bilen, når du har sele på og er klar til at køre, og undgå tomgang.


2)Accelerér kvikt

Første gear bør kun bruges til at rulle bilen i gang. Herefter accelererer du med gaspedalen trykket ca. halvt ned, og inden motoren når op over den nederste halvdel af omdrejningsområdet, skifter du til næste gear.


Du kan godt springe et gear over og f.eks. skifte fra 2. til 4. gear eller fra 3. til 5. gear. Ved den ideelle acceleration kommer du op i den ønskede hastighed forholdsvis hurtigt.


3)Kør i et så højt gear som muligt

Ved bykørsel eller langsom landevejskørsel vil forbruget være 30-35 % højere ved at vælge 3. gear frem for 5. gear. Moderne biler kan sagtens tåle at køre i 5. gear allerede fra ca. 50 km/t.


4)Brems med motoren

Hvis du slipper speederen helt og holder bilen i gear, så afbrydes indsprøjtningen af brændstof fuldstændigt. Du sparer altså brændstof ved at holde bilen i gear i stedet for at koble ud og køre i frigear frem mod f.eks. et lyskryds eller et sving.


Husk dog altid at vise de bagvedkørende, at du bremser ved at røre let på bremsen med foden, så bremselyset aktiveres.






 



5)Vær forudseende - følg med i trafikken

Hver gang du bruger bremsen, koster det brændstof at komme op i fart igen. Derfor skal du afpasse farten, når du nærmer dig et lyskryds eller en anden forhindring, så du kan køre videre uden at bremse.


6)Undgå unødvendig overhaling               Undgå unødvendige overhalinger. Tidsgevinsten er minimal, fordi du kun flytter dig et par pladser frem i rækken.


7)Lad bilen rulle 

Giv gas næsten i bunden af en bakke, hvis det går hurtigt op igen. Hvis ikke, så flyt foden fra speederen, og lad bilen rulle.


8)Kør ikke for hurtigt

Jo hurtigere du kører, desto større bliver luftmodstanden, og luftmodstand koster brændstof. Derfor kan en forøgelse af hastigheden fra f.eks. 80 km/t til 100 km/t ifølge FDM give en stigning i forbruget på op til 21 %.


9)Brug instrumenterne

Mange biler har brændstofmålere, der kan vise både dit aktuelle forbrug, hvor langt du kører på literen i gennemsnit og hvor meget brændstof, du har brugt på hele turen. Brug instrumenterne og konkurrér med dig selv om at bruge mindst muligt brændstof på ture, du kører ofte, f.eks. til og fra arbejde.


10)Aircondition er dejligt - men det koster

Aircondition - eller klimaanlæg, som det hedder på dansk - øger brændstofforbruget med op til 15 %. Du sparer derfor en masse brændstof, hvis du kan nøjes med at bruge ventilationssystemet.


11)Tjek dæktrykket

Når man cykler, mærker man tydeligt, hvis dækkene er flade. Det gør man ikke i en bil, hvor der er masser af kræfter tilovers. Men det koster brændstof at køre med for lavt dæktryk. Hvis dine dæk mangler 20 % luft stiger brændstofforbruget med 5-10 %. Derfor er det en god ide at tjekke dæktrykket jævnligt.


12)Tøm bagagerummet

Kører du rundt med noget tungt i bagagerummet? Som en tommelfingerregel kan man regne med, at 100 kg ekstra vægt øger brændstofforbruget med 4 %.


13)Afmontér tagbagagebærer og tagboks efter brug

Bilfabrikanterne har brugt mange kræfter på at gøre bilerne så strømlinede som muligt. Derfor er det en dårlig idé at køre rundt med en tagbagagebærer eller tagboks, når ferien er forbi. En tagbagagebærer kan øge brændstofforbruget med et par procent, og en tagboks kan øge forbruget med helt op til 15 %.

(Kilde:Trafikstyrelsen m.fl.)





Dyst i at spare mest

Skal familien på en længere tur, kan I dyste om, hvem der kan køre længst på literen. Princippet er præcis som ved eco-rally.


1) Fyld tanken op, og nulstil triptælleren.


2) Kør ind på en tank, når I er fremme. Notér antal kilometer, og hvor mange liter I kan fylde på tanken.


3) Divider kilometertal med liter benzin, så har du kilometer pr. liter.


4) Nulstil triptælleren igen, skift chauffør, og gentag 2 og 3, når I er kommet hjem. Præmien bestemmer I selv.



Se og læs mere


På trafikstyrelsens hjemmeside kan du læse mere om at køre grønt, se video og finde ud af, hvem der kan give dig et ’Kør grønt kursus’, hvis du vil have professionel hjælp.


Se mere her



Her kan du også se en video med en instruktør i at køre grønt:


Se mere her



Her finder du en at køre sammen med til og fra arbejde, og får endda en udregning på, hvor mange penge du kan spare årligt:


Se mere her



Her finder du dagens billigste benzinpris:


Se mere her



Her finder du bilen, der kører længst på literen:


Se mere her